Pisiete dõge strastno, i mogete pisati o “classicéx” ta o ròzoumnetyé na Uzxodé ta Cozacystué ta Œdròdyeinïé, ta tô ne ménity déystvnosti oge zueagyna uzxœudnuix govorœu — a na yix zueagyné e stauleno cinnuy stanard — e bédna proti zueagyné zaxœudnuix ta pœulnœucyno-bœulnuix (“central”) govorœu, i oge zueagyna uzxœudnuix govorœu a su nimi i cinnoho standarda e veatsca.
- Чи не могли б Ви таки дати мені список правил, як оце читати, або писати по-людськи?
- На диво, більшість слів я зрозумів, на відміну від суті зауваження.
На мою думку, Ви допускаєте у судженнях деяку неточність, що силує Вас робити дещо неправильні висновки. Я б сказав, що письммову не “становлено”, а “вона постала”, тобто не “її утворили”, а “вона утворилася”. Чому це важливо: прямі творчо-мовні зв’язки І. Котляревського, Є. Гребінки, П. Гулака-Артемовського, Г. Квітки-Основ’яненка, Тараса Шевченка, П. Куліша та М. Вілінської (на творах яких і постала письммова) були надто слабкими, аби стверджувати про відчутний взаємовплив. Якби в кожному діялекті, а то й у кожній говірці була людина, що досконало б її знала з погляду мовознавства, і ці люди зібралися б та затвердили спільну письммову, тоді можна було б казати, що її “утворили”, про справедливість або несправедливість вибору місцевості, на основі вимови якої й “зробили” би письммову.
Але цього не було. Велети письменства писали так, як чули, як звикли вимовляти. - Щодо козацтва: заперечувати більшу жвавість державотворчих перебігів на Сході+у Середині марно, чи не так?
- https://archive.org/details/atlasmovy/AUM-1/page/n101/mode/1up?view=theater
https://archive.org/details/atlasmovy/AUM-2/page/n107/mode/1up
https://archive.org/details/atlasmovy/AUM-1/page/n99/mode/2up
Подивіться на ці розмісниці(карти), які Ви вже безліч разів бачили, будь ласка. Так, “на око” оцініть”, кого значно більше:
— людей, у чиїй вимові є [i], чи тих, у кого його немає(ідеться саме про [i], не про /и/, наближене до нього, не про двозвуки, а саме про “чистий”)?
— людей, що мають /е/ (“чистий”), чи тих, що не мають?
— людей, що вимовляють /ы/, чи тих, що не вимовляють?
— тих, хто мають у мовлення двозвуки, чи тих, що не мають?
На основі цього скажіть, прошу, кого простіше “навчити”, переважну більшість чи меншість?