ПАМ’ЯТКА
Знову наголошую: робота зі словниками – це не ctrl+F, ctrl+V, ctrl+C, ctrl+V.
Як же правильно працювати зі словниками? Дозвольте висунути приблизну пам’ятку, приклади можна знайти вище.
Отже, при роботі зі словом у словнику треба:
- звернути увагу на все подане значення, переклавши всі іншомовні слова та врахувавши всі можливі значення;
- звернути увагу на всі подані значення слова;
- зважити на те, що це за словник (медичної (див. https://slovotvir.org.ua/words/osmos), військової, технічної (див. вище про “кіш”) тощо термінології чи іншомовний словник);
- зважити на історичні обставини укладання й видання словника (що про це знали/могли не знати на той час про явище, яке, скажімо, перекладали: див. вище приклад про електрику в 1886);
- звернути увагу на особу, галузь діяльності впорядника(ів): див. https://slovotvir.org.ua/words/osmos (Нечай – лікар, тому подав переклад “осмосу” в медичному значенні, і то приблизно, якщо не криво, а не в загальному, фізичному) і тут, вище, про Желехівського (мовознавець, дослідник, що навряд чи як слід знав і те, що людство знало про електрику й на той час);
- звернути увагу на приклади, якщо такі є, і відповідність значення слів у них поданому (див. тут вище про “зеленець” і https://slovotvir.org.ua/words/bunker-ne-viina, “кошара” в значенні “казарма”);
- зважити на те, які це приклади, хто автор твору (якщо з твору), чи вживав він церковнослов’янізми, кацапізми (про Котляревського ще буде);
- звернути увагу на відтінок значень слів у прикладах (https://slovotvir.org.ua/words/reaktsiia-naukove, під “перекид”)
- розібратися, це словник тільки засвідчених слів чи й спроб перекладів. Так само спробувати з’ясувати це для потрібного слова;
- спробувати знайти ще приклад вижитку потрібного слова в поданому значенні;
- порівняти написане з поданим в інших словниках, зокрема визначення;
- перевірити походження слова. Звернути увагу на незвичайні, неприродні, непитомі чергування (О-І), складниці (https://slovotvir.org.ua/words/fabryka#c113078), наголоси.
Прошу в цій нитці нічого не писати, а обговорення в іншій, за посиланням вище.